Περίληψη: Οι ερευνητές λένε ότι η δημιουργικότητα συνδέεται με δύο διαφορετικές διαδικασίες σημασιολογικής μνήμης.
Πηγή: Paris Brain Institute
Το να καταλήξουμε σε μια δημιουργική ιδέα απαιτεί να βασιστούμε σε όλες τις προηγούμενες γνώσεις μας. Πώς όμως συμβαίνει αυτό στο μυαλό και στον εγκέφαλό μας;
Η ομάδα της Emmanuelle Volle (Inserm) στο Frontlab του Ινστιτούτου Εγκεφάλου του Παρισιού, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια του Γκρατς (Αυστρία) και του Warwick (Ηνωμένο Βασίλειο) και το Ισραηλινό Τεχνολογικό Ινστιτούτο, εντόπισε δύο διαδικασίες σημασιολογικής αναζήτησης μνήμης που εμπλέκονται στη δημιουργικότητα.
Το να είσαι δημιουργικός δεν προκύπτει από το πουθενά. Ωστόσο, η γέννηση μιας δημιουργικής ιδέας στον εγκέφαλό μας είναι ακόμα ένα άγνωστο φαινόμενο. Οι τρέχουσες θεωρίες προτείνουν ότι βασίζεται εν μέρει στην οργάνωση της γνώσης μας που είναι αποθηκευμένη στη σημασιολογική μνήμη και στο πώς αναζητούμε έννοιες σε αυτήν.
«Τι πραγματικά συμβαίνει όταν ψάχνουμε για μια νέα ιδέα; Μέχρι τώρα, δεν είχαμε ξεκάθαρη ιδέα για τις διαδικασίες που μας επιτρέπουν να πλοηγηθούμε στη σημασιολογική μας μνήμη και να είμαστε δημιουργικοί», εξηγεί η Marcela Ovando-Tellez, μεταδιδακτορική υπότροφος στο Frontlab και πρώτη συγγραφέας της μελέτης.
Σημασιολογική μνήμη και δημιουργικότητα
Η σημασιολογική μνήμη μπορεί να μελετηθεί ως ένα δίκτυο ενώσεων αντικειμένων και εννοιών που συνδέονται μεταξύ τους σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό. Για παράδειγμα, η λέξη «μήλο» θα συνδέεται στενά με το ευρύτερο σύνολο των «φρούτων» αλλά θα συνδέεται επίσης με τις έννοιες «γλυκό», «λαχανικό» ή ακόμα και με πιο μακρινές λέξεις όπως «παραμύθι» (αν έχουν διαβάσει τη Χιονάτη). Είναι όλες αυτές οι έννοιες, αποθηκευμένες στη σημασιολογική μας μνήμη, που μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε τον κόσμο.
Η δημιουργικότητα είναι στενά συνδεδεμένη με τη δομή αυτού του δικτύου και τον τρόπο με τον οποίο πλοηγούμαστε μέσα σε αυτό συνδέεται με διαδικασίες εκτελεστικού ελέγχου. Εάν οι σημασιολογικές συσχετίσεις είναι οργανωμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να καθιερώνονται εύκολα οι σύνδεσμοι μεταξύ απομακρυσμένων αντικειμένων, είναι ευκολότερο να δημιουργηθούν πρωτότυπες ιδέες.
Τα στοιχεία της διαδικασίας αναζήτησης σημασιολογικής μνήμης: ομαδοποίηση και εναλλαγή
Προκειμένου να κατανοήσουμε πώς πλοηγούμαστε σε αυτό το δίκτυο σημασιολογικών συσχετισμών για να ανακαλύψουμε δημιουργικές σκέψεις, η ομάδα της Emmanuelle Volle (Inserm) και οι συνεργάτες τους κατασκεύασαν μια εργασία δωρεάν σημασιολογικής συσχέτισης που αποτελείται από το να δίνουμε μια λέξη υπόδειξης σε έναν συμμετέχοντα και να τους ζητάμε όλους τους συνεργάτες που μου έρχονται στο μυαλό σε σχέση με την προτεινόμενη λέξη.
«Η ιδιαιτερότητα εδώ ήταν ότι οι βασικές λέξεις ήταν πολύσημες, δηλαδή είχαν πολλές πιθανές έννοιες», εξηγεί η Emmanuelle Volle (Inserm), η τελευταία συγγραφέας της μελέτης.
“Αυτή η ασάφεια έχει ως αποτέλεσμα την ενεργοποίηση πολλών σημασιών των λέξεων υπόδειξης, οι οποίες μας επέτρεψαν να ταξινομήσουμε τις απαντήσεις σύμφωνα με το σχετικό νόημα και να διακρίνουμε δύο αλληλεπιδρώντα στοιχεία της διαδικασίας αναζήτησης μνήμης: ομαδοποίηση και εναλλαγή.”
Τι είναι η ομαδοποίηση και η εναλλαγή ; Λαμβάνοντας το παράδειγμα μιας εργασίας δημιουργίας λέξεων που περιλαμβάνει την κατηγορία “Ζώα”, η ομαδοποίηση θα συνίστατο στην καταγραφή διαδοχικών ονομάτων μιας υποκατηγορίας ζώων όπως πτηνά, ενώ η εναλλαγή θα συνεπαγόταν τη μετάβαση από τη μια υποκατηγορία στην άλλη, από πουλιά σε αμφίβια ή θηλαστικά .
Η εργασία που αναπτύχθηκε από την ομάδα επιστημόνων περιείχε, για παράδειγμα, τη γαλλική λέξη “rayon”, η οποία μπορεί να έχει πολλές σημασίες: τις ακτίνες του ήλιου, τα ράφια του σούπερ μάρκετ ή τις ακτίνες του ποδηλάτου. Έτσι, εάν ένας συμμετέχων προτείνει λέξεις που σχετίζονται με «ακτίνα» σε σχέση με τον καιρό στη σειρά, υιοθετεί έναν τύπο ομαδοποίησης αναζήτησης μνήμης, ενώ εάν εναλλάσσει λέξεις που σχετίζονται με τον καιρό και το σούπερ μάρκετ, Η αναζήτησή της στη μνήμη τώρα είναι εναλλαγής τύπου.
Οι ερευνητές συνδύασαν αυτήν την εργασία συσχέτισης με μια ολόκληρη σειρά άλλων δοκιμών που μετρούν τη δημιουργικότητα, την κρίση των σημασιολογικών συσχετισμών και τον εκτελεστικό έλεγχο (δηλαδή, αναστολή, μνήμη εργασίας κ.λπ.).
Χάρη σε αυτά τα δεδομένα, μπόρεσαν να ανακατασκευάσουν τη δομή του σημασιολογικού δικτύου κάθε συμμετέχοντα και να συσχετίσουν τα δύο στοιχεία της αναζήτησης μνήμης με τη δημιουργικότητα, την οργάνωση της σημασιολογικής μνήμης και τις ικανότητες εκτελεστικού ελέγχου.
Τέλος, οι αποκτήσεις λειτουργικής απεικόνισης MRI μας επέτρεψαν να εξερευνήσουμε τους υποκείμενους νευρικούς συσχετισμούς.
Δημιουργικότητα, αναζήτηση μνήμης και γνωστικός έλεγχος
Το πρώτο αποτέλεσμα που προέκυψε από την ομάδα είναι ότι η ομαδοποίηση και η εναλλαγή σχετίζονται πράγματι με τη δημιουργικότητα, αλλά διαφορετικά. Η ομαδοποίηση συνδέεται με την αποκλίνουσα σκέψη, δηλαδή την ελεύθερη δημιουργία ιδεών, ενώ η εναλλαγή σχετίζεται με την ικανότητα συνδυασμού μακρινών συσχετισμών μεταξύ εννοιών. Επιπλέον, η συνιστώσα μεταγωγής σχετιζόταν επίσης με την οργάνωση των εννοιών στη μνήμη και στις ικανότητες εκτελεστικού ελέγχου.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές μπόρεσαν να προβλέψουν τόσο τη ομαδοποίηση όσο και τη μετάβαση από τη λειτουργική συνδεσιμότητα του εγκεφάλου του συμμετέχοντος και να δείξουν ότι τα δύο συστατικά έχουν διαφορετικούς εγκεφαλικούς συσχετισμούς.
Η ομαδοποίηση προβλέφθηκε από μοτίβα συνδεσιμότητας μεταξύ εγκεφαλικών δικτύων που σχετίζονται με την προσοχή και τον εκτελεστικό έλεγχο, υποδηλώνοντας ότι η εμμονή σε μια σημασιολογική κατηγορία – όλα τα ονόματα των θηλαστικών που έρχονται στο μυαλό, για παράδειγμα – περιλαμβάνει διαδικασίες προσοχής και μπορεί να εμπλέκεται στη δημιουργία δημιουργικών ιδεών.
Η μεταγωγή, από την άλλη πλευρά, προβλέφθηκε από μοτίβα συνδεσιμότητας που αφορούσαν κυρίως το προεπιλεγμένο δίκτυο και το δίκτυο ελέγχου. Αυτό το μοτίβο συνδεσιμότητας μπορεί να υποστηρίζει διεργασίες εκτελεστικού ελέγχου που αλληλεπιδρούν με τη σημασιολογική μνήμη για να εξερευνήσουν και να συνδυάσουν μακρινά στοιχεία της μνήμης.
Συνολικά, αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν πώς οι εναλλαγές μεταξύ διερευνητικής αναζήτησης και εστιασμένης προσοχής υποστηρίζουν τη δημιουργικότητα και παρέχουν νέες γνώσεις σχετικά με τους νευρογνωστικούς συσχετισμούς της αναζήτησης μνήμης που σχετίζονται με τη δημιουργική γνώση.